Avanti Hospital: Tett på pasientene

Siden slutten av 1990-tallet har Turid Staveland Nygaard drevet privat sykehuspraksis sammen med sin ektemann. Å bidra til å gi langtidssykemeldte en utvei ut av lange helsekøer, har vært driveren helt siden oppstarten.

– Dagens situasjon, med så mange pasienter i alt for lange køer, gjør vår visjon så aktuell som den kanskje aldri før har vært, sier Staveland Nygaard.

Hun er daglig leder og administrerende direktør på PSH Avanti Hospital i Haugesund, og brenner for at pasienter skal få trygg behandling av høy kvalitet - når de faktisk trenger den.

– Det er utrolig synd at så mange med skader og sykdommer blir holdt utenfor arbeidslivet og en frisk hverdag i lange perioder, når det i mange tilfeller ikke er nødvendig. Vi er stolte av å være en trygg tilbyder av somatisk helsehjelp når ventetiden i det offentlige helsevesenet ikke spiller på lag med pasientene, sier Staveland Nygaard.

Avanti Hospital har kort ventetid, og sykehuset har i gjennomsnitt mellom tusen og femten hundre pasienter i året.

Trygg behandling og nærhet til pasienten

Hos Avanti Hospital får pasienter sikker behandling og rask hjelp. Alle inngrep gjøres likevel med omhu.

– Vi er svært opptatt av at inngrep ikke skal utføres før det foreligger sterk medisinsk indikasjon på at pasientenes liv og helse vil bedres. For å sikre at inngrepet er hensiktsmessig, gjør vi derfor grundig forarbeid med innhenting av all relevant informasjon, samt fysiske undersøkelser i forkant.

Hos Avanti er det stort fokus på å se hver enkelt pasient. De ansatte ønsker for alt det er verdt å unngå at pasienten føler seg som et nummer i rekken.

Hos oss møter du gjerne det samme mennesket i resepsjonen som du snakket med på telefonen, og du får selvsagt ringe oss eller komme innom ved behov i etterkant.

Ikke minst kan du få utført behandlingen av lege eller kirurg etter eget ønske.

– Vi gjør vårt ytterste for at pasienten får satt opp operasjon på dato etter eget ønske, og av kirurgen som pasienten selv foretrekker. Det blir satt av god tid til å få hilse på både anestesilege og kirurg i forkant av operasjonen, slik at pasienten skal føle seg trygg og ivaretatt.

Tilrettelagt for tilreisende fra andre land

For internasjonale pasienter tilbys konsultasjoner på Teams eller tilsvarende plattformer for videomøter. For å unngå bomturer skal alt av henvisninger og medisinsk informasjon i alle tilfeller være på plass på forhånd av et inngrep.

– Slik kan også tilreisende utenlandske pasienter få god indikasjon på om inngrep vil utføres, før de får siste vurdering av utførende behandler når pasienten kommer til oss.

Norge opererer med høye standarder hva gjelder profesjonalitet, kvalitet og renslighet. Det er stor transparens mellom myndigheter og offentligheten, og høy grad av reguleringer og kontroll.

–  Med gode rutiner og sikre prosedyrer er det for eksempel svært lav forekomst av antibiotikaresistente bakterier (MRSA) i Norge, sier sykehusdirektøren.

I det store og det hele er det trygt å få utført medisinsk behandling av høy kvalitet i Norge, både ved offentlige og private sykehus.

– Pasientene har store rettigheter, og alle norske sykehus må være med i Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Som sykehus bærer vi et stort ansvar, og må blant annet sørge for alt av godkjente forsikringer, legger hun til.

Avanti Hospital er engelsktalende, og for pasienter som kommer tilreisende fra utlandet, tilbyr også sykehuset pick up-service på flyplassen.

Høy faglig ekspertise

Avanti Hospital har spesialister innen ortopedisk kirurgi, plastikkirurgi, Øre/Nese/Hals, generell kirurgi, fedmekirurgi, gastrokirurgi og gastroenterologisk kirurgi.

– Alle behandlere er autoriserte spesialister innen sitt fagfelt. For å ivareta pasientsikkerheten, må samtlige kunne dokumentere lang erfaring og høy suksessrate.

Som alle med private praksiser, lever Avanti av gode resultater og fornøyde pasienter.

– At vi har kirurger hvis navn er kjente både på regionalt og nasjonalt nivå, er dermed på sin plass. For å hele tiden kunne yte best mulig tjenester, måler vi også egne resultater jevnlig.

Respekt og omsorg for pasientene

Selv er Staveland Nygaard utdannet fysioterapeut. Som sykehusdirektør er hun aktivt involvert i driften, og har faste dager i resepsjonen.

– Å sitte isolert fra medarbeidere og pasienter er ikke for meg. Jeg liker å være tett på alle deler av sykehusdriften. Vi har et fantastisk personale, som jeg gjerne avlaster der jeg kan, sier Staveland Nygaard.

Direktøren tar heller ikke lett på å ha respekt for pasientens tid, og jobber hardt for å unngå å skyve på pasientavtaler.

Hos oss skal hver og en føle seg sett og ivaretatt, og få tett oppfølging fra første møte. Vi legger mye arbeid i å opprettholde et godt og sikkert sykehus. Å være pasient hos oss, skal oppleves som trygt - alltid.
PSH Avanti Hospital

Om PSH Avanti Hospital

Nettsted

Beliggenhet

  • 2. etg. på Gard Helsehus i Haugesund

Ankomst

Avdelinger

  • Ortopedi, plastikk kirurgi, overvektskirurgi, generell kirurgi, medisinsk hudbehandling, Øre/Nese/Hals

Fasiliteter

  • Sengepost med tre doble og nyrenoverte rom – overnattingsplass for seks pasienter
  • Hotellavtale med Banken Hotel i Strandgata 161, Haugesund sentrum